Правильна реєстрація податкових накладних – для багатьох рівняння з кількома невідомими. Як впоратися з цим завданням, як не помилитися при оформленні розрахунків коригування за податковими накладними, а також як уникнути можливого блокування цього документа при подачі його до контролюючих органів – про все це йтиметься далі.
Податкова накладна є дуже важливим документом, тому контролюючі органи завжди ретельно перевіряють її оформлення. При заповненні цього документа не допускаються виправлення помилок та помилки. Така вимога щодо заповнення цього документа прописана у законодавчих актах.
Кожен суб’єкт господарської діяльності має намір зменшити суми податкових платежів. Зробити це законним шляхом можна, скориставшись податковим кредитом. Щоб мати можливість скористатися всіма доступними інструментами, суб’єкти господарювання (СГ) реєструються як платники податку на додану вартість.
Суми податку додану вартість, вираховані з податкового зобов’язання, виявляються включеними до податкового кредиту. Досягається це шляхом купівлі чи замовлення необхідних ведення подальшої господарську діяльність СГ товарів чи послуг. Цілком зрозуміло, чому державна податкова служба так ретельно перевіряє податкові накладні. Адже саме ці документи підтверджують для отримання податкового кредиту. Контролюючі органи постійно розширює перелік інструментів, що використовуються для перевірки цих документів.
Будь-який суб’єкт господарювання, який має специфіку роботи з використанням податку на додану вартість, не може обійтись без податкової накладної. Оскільки при неправильному оформленні накладної не братиметься до уваги податковий кредит, зазначений у цьому документі.
Не всі знають, що постачальник товарів чи послуг відповідає за правильність заповнення та реєстрацію податкової накладної. Це регламентується Податковим кодексом України (розд. V, ст. 201, п.201.1). Одержувач повинен отримати правильно заповнену податкову накладну від продавця разом із товаром, що купується.
Однак на практиці виявляється, що всю відповідальність за неправильно оформлений документ доводиться нести фахівцю, який веде бухгалтерський та податковий облік для підприємства-покупця.
Слід пам’ятати, що податкову накладну (ПН) слід подавати до реєстру й у тому випадку, коли покупець не має права на податковий кредит. Навіть тоді він зобов’язаний отримати цей документ і зберігати його як звітний документ. Оскільки всі господарські операції слід реєструвати в Єдиному державному реєстрі ПН. Це правило поширюється на всіх суб’єктів господарської діяльності, навіть якщо вони не є платниками податку на додану вартість або купують товари чи послуги, що не застосовуються у господарській діяльності підприємства, або несуть витрати, що не підпадають під амортизацію.
Єдиний реєстр, який є базою даних, адмініструється державною податковою службою. Податковий Кодекс включає також положення (п.п. 14.1.160), що визначають статус інформаційної відомчої бази – Єдиного реєстру.
Існує низка ситуацій, коли маючи податкові накладні, отримати податковий кредит неможливо. Це відбувається, коли накладні:
Відповідно до вимог Податкового кодексу України (пункт 201.10) реєструвати податкові накладні у Єдиному реєстрі слід у відведені законодавством строки.
Податкові накладні слід реєструвати протягом наступних термінів:
У той самий час немає суворо обмеженого терміну, коли покупець може отримати мінусовий податковий розрахунок коригування. У зв’язку з цим оптимально реєструвати мінусові РК так само як і ПН, оформлені до середини місяця та після неї.
Здійснювати реєстрацію ПН слід у операційний час (8.00 – 20.00). Операційними днями за будь-яких умов залишаються 15-й та останній день місяця, незалежно від того, чи є вони робітниками.
Для реєстрації ПН у Єдиному реєстрі немає обмежень щодо часу внесення відомостей. Але якщо це відбувається після завершення операційного часу, то реєстрацію буде проведено найближчого операційного дня.
Слід пам’ятати, що якийсь негласний виняток є останнім днем року. 31 грудня хоч і є робочим днем, але ПН для реєстрації в Єдиному реєстрі не приймаються. Ті, що будуть подані, матимуть дату реєстрації наступного операційного дня. Це з тим, що 31.12 податкова служба проводить регламентні роботи. Тому рекомендується не залишати цього число податкові накладні, терміни реєстрації яких завершуються.
ПН, яка не була зареєстрована, не є приводом у відмові у податковому кредиті. Існує певний порядок, що дозволяє одержати його по-іншому.
Податковий кодекс України передбачає можливість отримання податкового кредиту без ПН. Подібні ситуації регламентуються п. 201.11 ст. 201 р. V. Для них передбачено нарахування податкового кредиту за умови, що заявник може подати оригінали документів, де зафіксована у повному обсязі сума, що виплачується при угоді, розмір ПДВ та ІПН постачальника.
Як підтверджуючі документи можуть подаватися:
Необхідно, щоб у чеках, роздрукованих у касових апаратах, і що видаються під час здійснення торгових операцій платниками ПДВ, було зазначено таку інформацію:
Чек, який надається як підтверджуючий документ, допускається лише у роздрукованому вигляді, оскільки він має видаватися електронним реєстратором розрахункових операцій. Необхідно, щоб у ньому було вказано такі відомості:
Законодавство дозволяє отримати податковий кредит і без реєстрації ПН. Це регламентується Податковим кодексом України (п. 201.10 ст. 210 р. V). Скарга, подана на постачальника, є вагомим аргументом для отримання податкового кредиту.
Перелік підстав, що дають змогу внести ПДВ до податкового кредиту за пред’явленою скаргою:
Щоб скаргу було прийнято до уваги контролюючими органами, її слід правильно оформити. Додаток 8 до звітності з податку додану вартість допоможе це правильно зробити. Після чого документи слід подати до ДПС. До скарги слід прикладати і копії всіх необхідних чеків або інших документів, що підтверджують, які можуть підтвердити факт укладання угоди, при якій було сплачено податок на додану вартість.
Однак слід зауважити, що насправді даний метод отримання ПК використовується дуже нечасто. Оскільки він викликає багато запитань у співробітників контролюючих органів до заявника скарги та дає підстави для здійснення позапланової перевірки заявника контролюючими органами.
Якщо платник ПДВ невчасно проведе реєстрацію податкової накладної, то органи державної податкової служби змушені будуть виписати йому штраф. Запізнитися з реєстрацією досить складно, адже на неї приділяється великий часовий проміжок, максимальний термін якого становить три роки. Навіть незважаючи на те, що терміни подання податкових накладних регулярно переглядаються та скорочуються, наприклад, Закон №1914, який зменшив термін внесення сум ПДВ до податкового кредиту до одного року з моменту оформлення РК або податкової накладної, все одно є достатньо часу для реєстрації всіх необхідних документів.
Штрафні санкції нараховуються підприємству до того моменту, поки “прострочену” ПН не буде внесено до Реєстру. Розмір штрафу становить певний відсоток від суми ПДВ, зафіксованої у незареєстрованій накладній. Крім того, він залежить ще й від терміну прострочення. Штрафні санкції нараховуються з першого для запізнення до моменту реєстрації.
Розміри штрафних санкцій:
Проте пандемія коронавірусу внесла деякі виправлення й у сферу оподаткування. Було вирішено, що на території нашої країни на період карантину штрафні санкції щодо ПН, які мають прострочення реєстрації, не накладатимуться. Що стосується ПН, які слід було зареєструвати до початку карантину (1 березня 2020 року), то штрафні санкції будуть нараховані за період до 01.03.20, а потім будуть заморожені до кінця карантину.
Кожен платник податку на додану вартість може перевірити, чи пройшла реєстрацію подана ним податкова накладна. Зробити це можна кількома способами: надіславши офіційний запит у паперовому вигляді або перевіривши статус через електронний кабінет. Для полегшення роботи з платниками податків на веб-ресурсі державної податкової служби було розроблено спеціальний сервіс, що дозволяє кожному платнику податку на додану вартість створити свій електронний кабінет, де він зможе в режимі реального часу отримувати всю інформацію, що його цікавить щодо поданих їм документів.
Це стосується не лише відомостей про ПН, як отриманих, так і виданих, і вже зареєстрованих у ЄРПН, а й можливість імпортувати ПН у свій обліковий запис у зручному для себе форматі.
Як отримати необхідну інформацію в електронному кабінеті платника податку на додану вартість?
Алгоритм дій простий і зрозумілий. Він включає всього кілька пунктів:
На етапі попередньої перевірки слід проконтролювати чи правильно зазначені реквізити, чи відповідає електронний підпис і чи актуальний він, чи дійсна реєстрація платника податку на додану вартість, чи немає перевищень за лімітом реєстрації, чи зазначені коригувальні дані.
Після здійснення перевірки ПН в органах державної податкової служби можливі три сценарії розвитку подій:
У кожній із вищеназваних ситуацій платник податку на додану вартість отримує квитанцію про ухвалення рішення органами ДПС.
Існує порядок №1165, згідно з яким за результатами проведення внутрішньої перевірки контролюючими органами реєстрацію податкових накладних може призупинити. Платнику податку на додану вартість буде повідомлено про це протягом операційного дня.
У повідомленні та зупиненні реєстрації ПН має бути зазначена така інформація:
Намагатися повторно відправити неприйнятий документ – пуста витівка. Розблокування ПН можливе лише після подання у вичерпному обсязі додаткових відомостей, що стосуються конкретної накладної. Це можна зробити протягом року з дати, зазначеної органами Державної податкової служби, у неприйнятій ПН.
Блокування податкової накладної можливе в тому випадку, якщо у контролюючих органів виникають сумніви в правдивості інформації, що надається платником, з метою отримання ним податкового кредиту у більшому обсязі.
Кожен випадок подання ПН розглядається контролюючими органами окремо. У цьому береться до уваги податкова історія підприємства. Додатковим аргументом, здатним схилити шальки терезів на бік платника в спірних ситуаціях, є таблиця даних платника податків, оскільки в ній зведена інформація, яка дозволить уникнути блокування ПН або загальмувати блокування неприйнятих ДПС ПН. Коди товарів УКТ ЗЕД та послуг ДКПУ, за якими здійснюється господарська діяльність, внесені до таблиці та заздалегідь подані до контролюючих органів, здатні суттєво спростити процедуру реєстрації ПН у майбутньому.
Слід знати, що на період карантину, введеного у зв’язку з пандемією коронавірусу, всі терміни оскарження прийнятих контролюючими органами рішень щодо блокування ПН продовжуються. Відлік карантинного періоду ведеться з 18 березня 2020 року.
Законодавчо затверджено ліміт на реєстрацію податкових накладних. Це означає, що платник податків не може реєструвати нескінченну кількість ПН на необмежену суму.
Ліміт є певною сумою податку. Саме на розмір цієї суми платник податку на додану вартість має право реєструвати у реєстрі ПН. Ліміт є віртуальною величиною (чого не скажеш про розмір реальних сум на ПДВ-рахунку), яка використовується для проведення розрахунків. У Податковому кодексі України зазначено формулу, за якою розраховується ця величина (п.200).
Для уточнення свого ліміту реєстрації ПН слід подати до державної податкової служби запит. І тому заповнюється форма встановленого зразка. Після чого платник податків отримує відповідь від контролюючих органів з випискою, де зазначено суму, на яку платник податків може реєструвати ПН. Крім того, у виписці буде перераховано всі можливі критерії, що впливають на формування граничної суми.
Слід знати, що актуальність ліміту на реєстрацію ПН у виписці дійсна лише дату видачі цього документа. Слід використовувати розмір ліміту, заповнюючи ПДВ-звітність (дод. осередок рядка 19.1) як граничне значення для повернення податку на додану вартість. Подання про доступний ліміт також допоможе в оцінці наявних шансів на повернення зайвих грошей з рахунку, де знаходяться ПДВ-кошти, подавши до податкової звітності Додаток Д4.
У разі нестачі лімітного розміру кошти з ПДВ-рахунку спрямовуватимуться лише на оплату внесеного в декларацію податку на додану вартість нинішнього та майбутнього періодів.
Щоб співробітникам, які ведуть бухгалтерський облік на підприємстві, податковий ліміт не став головним болем, слід вимагати від своїх постачальників вчасно реєструвати вхідні ПН та РК.
Компанія — Аудит Сіріус Плюс також надає допомогу в реєстрації податкових накладних та інших регіонах України: Харків, Одеса, Дніпро, Запоріжжя, Львів, Кривий Ріг, Миколаїв, Вінниця, Полтава, Черкаси, Хмельницький, Чернівці, Житомир, Суми, Рівне, Івано-Франківськ, Кам’янське, Кропивницький, Тернопіль, Кременчук, Луцьк, Біла Церква, Ужгород, Нікополь, Бровари, Павлоград.
Бухгалтер – це фахівець у галузі бухгалтерії, який веде грошову та комерційну звітність на підприємствах. Його завдання – це своєчасна сплата податків та здавання звітності до державних органів, відстеження стану рахунків компанії та правильне зведення балансу.
У послуги бухгалтера входить:
Від 750 грн. Вартість послуг наших фахівців залежатиме від специфіки діяльності підприємства, кількості питань та рівня їх складності.
Від 1500 грн. Вартість послуг наших фахівців залежатиме від специфіки діяльності підприємства, кількості питань та рівня їх складності.